Wiedza ekspercka dostępna cały czas

Platforma pccporada.pl – szybki dostęp do wiedzy przez:

Środki trwałe

personProwadzący:Jureczko Rafał

Inspektor w Referacie Księgowości Budżetowej i Płac w Urzędzie Miejskim w Lublińcu. Ekonomista i praktyk z bogatym, 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych i rachunkowości budżetowej, nabytym w trakcie pracy w ośrodkach pomocy społecznej i urzędzie miejskim.

format_list_bulletedWybrane zagadnienia szkolenia

Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację? Czy wszystkie nakłady powodują ulepszenie środka trwałego? Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście? Jak pokazać środki trwałe w bilansie? Jak zaprezentować dane w informacji dodatkowej do bilansu oraz w informacji o stanie mienia? Jak załączyć informację dodatkową do bilansu w programie BESTIA?

Wybierz produkty, które chcesz zakupić:

* - 399,00 zł + 23% vat - interpretacja podatkowa - 0114-KDIP1-1.4012.315.2018.1.IZ

1. Środki trwałe, definicja, etapy i proces przyjęcia środka trwałego na majątek jednostki

  • Co to są środki trwałe – w ujęciu ustawy o rachunkowości i w ujęciu podatkowym. Wykaz dokumentów, które budują gospodarkę majątkiem jednostki.
  • Pojęcie środki trwałe w budowie, w jaki sposób przyjmować zakończone inwestycje do ewidencji środków trwałych, w tym inwestycje z dofinansowaniem z Unii Europejskiej?
  • Kto akceptuje przyjęcie środków trwałych i kto odpowiada za majątek jednostki?
  • Jakie środki trwałe od razu księgować w koszty, a jakie w ewidencji ilościowo-wartościowej?

2. Jak dany środek trwały sklasyfikować? Jak właściwie rozdzielić i przyjąć na majątek jednostki wybudowany nowy środek trwały?

  • Klasyfikacja Środków Trwałych. Do czego zakwalifikować dany środek trwały, w której grupie dokładnie powinien się on znaleźć?
  • Do której grupy klasyfikacji środków trwałych zaliczyć konkretne inwestycje?
  • Jak wyłuskać poszczególne elementy np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały, a które nie?
  • Do czego zakwalifikować środki wymienialne w przypadku budynku? Która to ma być grupa?
  • Jak rozdzielać środki trwałe, zwłaszcza przy zadaniach inwestycyjnych - drogi, oświetlenia, łączenia budynku z wyposażeniem?
  • Jak kwalifikować zespoły komputerowe? Czy indywidualnie, czy razem, np.: drukarka, komputer, zasilacz? Jak należy zdjąć tylko zepsuty komputer ze środka trwałego?
  • Jak klasyfikować park rekreacyjny? Czy rozbijać na ścieżki i sprzęty?
  • Jak postąpić w przypadku siłowni? Jak przeprowadzić likwidację, kiedy zepsuje się jedno z urządzeń na siłowni?
  • Jak zaklasyfikować budowę drogi, przy której znajduje się oświetlenie, kanalizacja – razem, czy osobno? Czy to zależy od indywidualnego obiegu dokumentów?
  • Jak zaklasyfikować sieci w drogach?
  • Do której grupy zaklasyfikować plac zabaw? Czy klasyfikujemy pojedyncze urządzenia, czy razem?
  • Jak klasyfikować środek trwały, jeśli inwestycja składa się z różnych elementów: drogi, nasadzenia, pas zieleni, chodniki?
  • Czy nasadzenie przy drodze to wykończenie tej drogi? Jak traktować nasadzenia i odcinki zieleni w parkach?
  • Jak zaklasyfikować kontenery występujące w sołectwach, przerobione na pomieszczenia gospodarcze z przyłączeniami i zapleczem sanitarnym?
  • Klasyfikacja środków trwałych – urządzenia, maszyny, które są środkami trwałymi w klasyfikacji, ale ich wartość jest poniżej 10 000 zł, np. laptop za 2000 zł? Czy to jest środek trwały, czy nie?
  • Jak ujmować pierwsze wyposażenie? Czy to jest dobrze naliczone z kontem 080? Jak kwalifikować środek trwały do wyposażenia?
  • Czy do wartości zestawu komputerowego wliczamy wartość oprogramowania zakupionego razem z komputerem, czy oprogramowanie zaliczamy do WNiP?
  • Jak zakwalifikować wiaty rekreacyjne? Jak zakwalifikować wóz semizacyjny?
  • Jak prawidłowo zaklasyfikować panele fotowoltaiczne?
  • Dozownik stojący do dezynfekcji rąk - jaki rodzaj klasyfikacji środka trwałego?
  • Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację?

3. Zasady i metody amortyzacji środków trwałych.

  • Jak ustalić stawki amortyzacyjne.
  • Jakich kont powinniśmy używać przy amortyzacji?
  • Co to są umorzenia i jak dokonuje się zmiany stawek?
  • Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
  • Do czego przydzielić linie energetyczne, aby ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną? Jak podchodzi do tego tematu RIO?

4. Środki trwałe w informacji dodatkowej do bilansu. Informacja o stanie mienia

  • Jakie dane w zakresie środków trwałych powinna zawierać informacja dodatkowa do bilansu?
  • Wzór bilansu i wzory tabel niezbędnych do sporządzenia informacji dodatkowej.
  • Jak zaprezentować szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych?
  • Jak pokazywać dane? Według stanu aktywów na początek roku obrotowego i na koniec? Jak odzwierciedlić zwiększenia i zmniejszenia z tytułu: aktualizacji wartości, nabycia, rozchodu, przemieszczenia wewnętrznego oraz co ze stanem końcowym; czy pokazywać dane dla majątku amortyzowanego czy nie?
  • Jak wykazywać wartość nieamortyzowanych lub nieumarzanych przez jednostkę środków trwałych, używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów, w tym z tytułu umów leasingu?
  • Informacja o stanie mienia: co powinna zawierać? Wytyczne RIO w tym zakresie.
  • Do kiedy należy sporządzić dane?
  • Jak przenosi się dane do informacji ze wszystkich jednostek gminy? Jak zachować zgodność ze sprawozdaniami jednostkowymi?
  • Czy informację dodatkową należy wysłać elektronicznie do RIO? Kto powinien ją podpisać?
  • Jak załączyć informację dodatkową w programie BESTIA? Jaki jest termin wysłania informacji? Czy niezbędny jest podpis elektroniczny?

5. Grunty w środkach trwałych. Rozgraniczanie gruntów

  • Jak klasyfikować grunty?
  • Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście?
  • Jak zrobić wyodrębnioną ewidencje gruntów?
  • Rozgraniczenie między właścicielem gruntu i własnością gruntu
  • Czy w momencie, kiedy gmina jest właścicielem gruntu i ma kilku użytkowników wieczystych gruntu, powinna zapisywać to w księgach inwentarzowych w ogólnym majątku, czy w księdze pozabilansowej?
  • Czy słuszne jest, aby prawo własności klasyfikować i księgować na środkach trwałych, a prawo użytkowania wieczystego w ewidencji pozabilansowej?
  • Jak powinniśmy przyjmować działki w użytkowaniu wieczystym, które są częściowo w użytkowaniu wieczystym, a częściowo w użytkowaniu gminy?
  • Jakie powinny być uzgodnienia gruntów z zasobem nieruchomości?
  • Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
  • Co to jest zasób mienia? Jak przeprowadzić weryfikację gruntów z zasobem mienia?
  • Czy prowadzić analitykę, jeśli chodzi o grunty jednostki budżetowej?
  • Czy grunty, które gmina otrzymała od państwa, powinna zewidencjonować, czy powinny być na stanie skarbu państwa?
  • Czy na koniec roku w potwierdzeniu salda dotyczącego trwałego zarządu powinno się potwierdzać tylko powierzchnię gruntu, czy również kwotę?
  • Inwestycja-przebudowa drogi - droga składa się z wielu działek.
  • Czy po zakończonej inwestycji zwiększać wartość poszczególnych działek z opisem odpowiednim, czy zewidencjować pod nowym nr inwentarzowym inwestycję i w charakterystyce ująć te działki?
  • Czy grunty oddane w wieczyste użytkowanie podlegają umorzeniu? Czy do wartości gruntu należy doliczyć dodatkowe opłaty, np. aktu notarialnego?

6. Jak potraktować wydatek - jako zadanie inwestycyjne czy jako remont?

  • Inwestycja a remont różnice i podobieństwa.
  • Które remonty uwzględniać jako podnoszące wartość, a które nie?
  • Jak postąpić w sytuacji, kiedy na gruncie nanoszone są budynki lub urządzenia? Czy klasyfikować tylko te, które mają większą powierzchnię?
  • Czy duży środek trwały do 3500 zł należy przerzucić na wyposażenie?
  • Czy w polityce rachunkowości powinniśmy mieć zapis, że inwestycja musi mieć minimum 10 000 zł, czy może mieć mniejszą wartość?
  • Analiza i zajęcie stanowiska, aby remonty były traktowane jako wydatki inwestycyjne
  • Jakiej terminologii użyć w przypadku remontu drogi na 50 000zł?
  • Jakie parametry muszą być spełnione, aby droga mogła być modernizowana?

7. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych

  • Jak inwentaryzuje się należności, zobowiązania, środki trwałe?
  • Jakie są sposoby inwentaryzacji w przypadku przekształconych gruntów z prawem własności, z wieczystym użytkowaniem?
  • Inwentaryzacja pełna i okresowa
  • Zasady inwentaryzacji
  • Które składniki majątkowe podlegają inwentaryzacji, drogą spisu z natury i drogą weryfikacji?
  • Kiedy i jak należy sporządzić spis z natury?
  • Inwentaryzacja drogą uzyskania potwierdzenia salda
  • Sposoby dokumentowania i rozliczania wyników inwentaryzacji
  • Jak inwentaryzuje się jednostki poza urzędem: świetlice, OSP?
  • Inwentaryzacja na zasadzie protokołów potwierdzenia
  • Jakie informacje powinny znaleźć się w protokole przekazania i umowie użyczenia? Kto powinien je podpisać?
  • Jak Zespół Spisowy powinien dokonywać inwentaryzacji w sytuacji pandemii? Jakie są wytyczne?
  • Na podstawie jakich dokumentów należy dokonać inwentaryzacji środka trwałego trudno dostępnego?
  • Czego gmina powinna wymagać od wydziałów, jakich dokumentów?
  • Inwentaryzacja terenów niestrzeżonych np.: ławki parkowe, kosze
  • Jak powinna wyglądać inwentaryzacja w sytuacji COVID-19?
  • Czy wszystko należy ustalać listownie, czy również potwierdzeniem salda?
  • Tworzenie instrukcji inwentaryzacyjnej w zakładzie pracy
  • Co z inwestycją, która przebiega przez dwie miejscowości, a dotyczy tego samego zadania inwestycyjnego? Jak to ująć w księgach inwentarzowych - czy zwiększamy działki poszczególne o wartość poniesionych nakładów ?
  • Jaką metodą inwentaryzujemy chodniki?
  • Jaką metodą inwentaryzujemy oświetlenie?
  • Jak komisja spisowa ma sprawdzić stan faktyczny oświetlenia, chodników?
  • Czy przy rocznych inwentaryzacjach również potwierdzamy salda z kontrahentami?
  • Czy pierwsza inwentaryzacja powinna być zrobiona przy przekazaniu?
  • Czy zainstalowane na budynkach mieszkańców ogniwa fotowoltaiczne będące własnością gminy należy inwentaryzować co roku?

8. Ustalenie środków niskocennych - jak je ujmować?

  • Czy powinny być ujęte jako wyposażenie?
  • Jak ujmować środek niskocenny w sytuacji, gdy patrzymy na użyteczność danego środka?
  • Czy każda gmina ustala sobie w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
  • Inwentaryzacja niskocennych środków trwałych

9. Korekty różnych operacji przy środkach trwałych

  • Modernizacja środka trwałego
  • Procedura przekwalifikowania
  • Jakich zapisów dokonać w księgach rachunkowych w sytuacji likwidacji środka trwałego ze względu na jego zły stan techniczny?
  • Jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
  • Czy powinniśmy odliczać VAT przy konkretnej inwestycji w środku trwałym?
  • W jakiej sytuacji powinniśmy odliczać VAT przy środku trwałym?

10. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?

  • Od czego zacząć?
  • Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona likwidacja według organów kontrolujących RIO? Co sprawdza RIO?
  • Czy najpierw powołuje się Komisję Likwidacyjną?
  • Czy Komisja Likwidacyjna najpierw dokonuje oględzin i dopiero później dokonuje się likwidacji?
  • Kto powinien znaleźć się w składzie Komisji Likwidacyjnej?
  • W jaki sposób sporządzić ten dokument? Czy potrzebna jest karta odpadu?
  • Jakie potrzebne dokumenty związane z samą likwidacją środka trwałego powinien gromadzić urzędnik?

  1. Kiedy porady i konsultacje są odpowiedzią na Państwa potrzeby:

    • wzięli Państwo udział w szkoleniu i po kilku dniach jeszcze mają Państwo pytania, na które chcielibyście uzyskać odpowiedź
    • otrzymali Państwo nowy zakres obowiązków służbowych i potrzebujecie „telefonu do przyjaciela”, który pomoże w każdej chwili i wprowadzi w nowe obowiązki
    • mają Państwo doświadczenie w zakresie wykonywanych obowiązków służbowych, ale raz na jakiś czas trafiają się wyjątkowe problematyczne zadania do wykonania, czasem nieoczywiste i potrzebują Państwo poradzić się innego eksperta, czy postępują Państwo właściwie
  2. Jest to usługa działająca podobnie jak nieograniczony abonament medyczny lub na siłownię. W ramach miesięcznego abonamentu otrzymują Państwo nieograniczoną możliwość zadawania pytań naszym ekspertom.
  3. W ramach wykupionego abonamentu otrzymują Państwo również dostęp do platformy, na której znajdą Państwo: wzory dokumentów przydatne w codziennej pracy; zebrane w jednym miejscu wyroki sądów, którymi klienci mogą się wesprzeć w trakcie rozpatrywania swoich postępowań; forum wymiany doświadczeń moderowane przez naszego eksperta; ciekawe porady wideo, wideo instrukcje; wybrane i opisane najciekawsze przypadki.
  1. Nagrane szkolenie jest odpowiedzią na Państwa potrzebę, jeśli obecnie na rynku brakuje interesującego Państwa szkolenia i jednocześnie odnajdują się Państwo w jednej z poniższych sytuacji:

    • otrzymali Państwo nowy zakres obowiązków służbowych;
    • pojawiła się trudna sprawa do załatwienia;
    • wydaje się Państwu, że postępujecie zgodnie z przepisami i procedurami wykonując obowiązki służbowe, ale chcielibyście się upewnić, że wszystko dobrze robicie;
    • wzięliście niedawno udział w szkoleniu, które dało Wam dużą porcję wiedzy, ale już przyszedł czas na pogłębienie tej wiedzy
    • „chodzą” za Państwem nurtujące Was pytania związane zawodowymi obowiązkami
    • pytania zawarte w zakładce „Opis szkolenia”, to pytania na które szukają Państwo odpowiedzi.
  2. Zazwyczaj czas nagranego szkolenia trwa około 3 godzin.
  3. Zawsze podjemy datę nagrania, żeby Państwo mieli orientację w jakim stanie prawnym nagrywaliśmy szkolenie. Dokładamy wszelkich starań, żeby wszystkie szkolenia były aktualizowane po każdej zmianie przepisów
  4. Do każdego nagranego szkolenia załączamy materiały w formie elektronicznej
  5. Po wykupieniu dostępu otrzymują Państwo możliwość zalogowania się na platformę, gdzie nagranie jest dostępne przez okres 2 dni od momentu odebrania dostępu.
  6. Państwo decydują o której porze dnia oglądają nagrane szkolenie

Sprawdź również

Zobacz więcej
W nagraniu omówione są wytyczne ministerstwa dotyczące posiedzenia grupy roboczej i Zespołu Interdyscyplinarnego. Podpowiemy jakich narzędzi prawnych użyć wobec sprawcy przemocy domowej oraz jak monitorować sytuację rodziny, w której dochodzi do przemocy. Doradzimy jak poprawnie wypełniać formularze niebieskiej karty.
schoolKonsultacje
voicemailNagranie
Zobacz więcej
Praktyczne warsztaty przeznaczone dla księgowych oraz pracowników Zakładów Gospodarki Komunalnej, Zakładów Wodociągów i Kanalizacji, Miejskich Przedsiębiorstw Wodociągów i Kanalizacji oraz Urzędów Miast i Gmin, którzy zajmują się windykacją opłat za wodę
schoolKonsultacje
voicemailNagranie
Zobacz więcej
Nagranie skierowane jest do osób bazujących na Prawie Wodnym, zajmujących się pozwoleniami wodnoprawnymi, wydziałów ochrony środowiska, rolnictwa, osób zajmujących się naruszeniem stanu wody na gruncie, sporami sąsiedzkimi
schoolKonsultacje
voicemailNagranie
Zobacz więcej
Omówienie sposobu wypełnienia sprawozdania gminnego – krok po kroku! Jakie będą zmiany w sprawozdaniach? Nowość: sprawozdanie wypisywane do BDO.
schoolKonsultacje
voicemailNagranie